song!

Monday, February 6, 2012

Cerpen: SALAM TERAKHIR


SALAM TERAKHIR
SHARIFAH NURUL ASYIQIN

            Angin bayu yang meneman Lisa pada malam itu. Jam menunjukkan 8.30 malam. Lisa yang termenung entah memikirkan apa. Dia dikejutkan dengan panggilan telefon lalu mengambil kunci kereta dan pergi. Di dalam kereta Lisa menangis memikirkan apa yang akan berlaku nanti. Sedang dia memikirkan perkara itu, dia teringat sesuatu
            “Lisa, kalau Maya mati nanti macam mana?” tanya Maya dengan selamba kepada Lisa.
            “Maya, tak naklah cakap macam tu, Lisa tak sukalah. Kita tukar topiklah ok?” balas Lisa sambil menunjukkan muncung yang panjang, sudah boleh gantung baju.
            “Tak adalah, kalau Maya mati, Lisa sedih tak?” tanya Maya lagi dengan penuh tanda tanya.
            “Memanglah Lisa sedih, sebab Maya lah kawan baik Lisa, kawan terbaik Lisa. Tak ada sesiapa yang boleh menggantikan tempat Maya dalam hati Lisa. Dahlah Maya, tak payahlah cakap pasal mati lagi, Lisa tak sukalah.” Jawab Lisa dengan tenang.
            Lisa sampai di hospital dan terus meluru mencari bilik rawatan rapi yang menempatkan Maya. Walaupun kaki Lisa berat untuk melangkah, tapi dia tetap menggagahkan diri dan menahan air mata untuk berjumpa dengan Maya.
            Lisa masuk dan terkejut.
            “Kenapa ni? Kenapa dia orang menangis? Apa yang dah berlaku?” bisik hati Lisa dengan penuh keraguan.
            Perlahan-lahan kaki itu melangkah masuk dengan hati penuh debaran. Hati berdegup kencang dengan fikiran yang bercelaru. Lisa dipeluk oleh emak Maya dan emak Maya menggelengkan kepalanya menandakan Maya telah pergi. Air mata Lisa jatuh, bercucuran dan tidak mampu ditampung lagi. Perlahan-lahan Lisa berjalan dan berdiri disebelah jenazah Maya.
            “Kenapa kau jahat? Kenapa tinggalkan aku? Kenapa kau tipu aku? Kenapa berahsia dengan aku? Tapi kenapa kau buat aku macam ni?! Aku kawan kau! Aku sayangkan kau!” Luah Lisa kepada seseorang yang sudah tidak mampu memberikan jawapannya.
            Lisa jadi lemah memerhatikannya. Lembik lutut. Tapi Lisa kuatkan hati. Lisa melihat wajah yang tidak akan lagi senyum, tidak lagi ketawa, dan tidak lagi menangis buat kali selamanya. Dia teringat kali terakhir Maya memeluk dia seminggu sebelum hari ini. Lisa terkejut dengan pelukan erat oleh Maya. Maya juga pernah berpesan sebelum dia pergi.
            “Lisa, nanti kalau aku tak ada, kau kena belajar hidup sendiri tau. Kau kena ingat aku, sahabat kau selamanya. Aku juga nak kau tahu, aku sayang sangat dekat kau.” Itulah kata-kata terakhir Maya sebelum dia pergi. Ada perubahan berlaku terutama di raut wajah Maya, sedikit pucat. Maya mengatakan dia ingin ke rumah mak ciknya.
            “Tiada sesiapa yang boleh memisahkan kita melainkan mati dan tanah kubur menjadi saksi perpisahan kita.” Kata-kata terakhir Lisa sebelum Lisa pergi. Ketika itu jam menunjukkan 11.30 pagi.
            “Sampaikan salam, buat semua. Salam terakhir, salam teristimewa. Kepada kau yang tersayang, pada teman yang ku kenal, pemergian ku ini tak dirancang…”bait-bait lirik Salam Terakhir nyanyian Sudirman yang mrmbuatkan Lisa sebak dan mengalirkan air mata.
            “Andainya aku, punya waktu, masihku ingin, mengulangi semula. Saat indah bersamamu, saying tak berkesempatan, abadikan saja salam ku di ingatan. Salam ku yang terakhir”.

No comments:

Post a Comment